פורטוגל מדורגת כאחת המדינות הטובות להשקעה לשנת 2019 בשל שורה ארוכה של הטבות רגולטוריות, תמיכה ממשלתית במשקיעים וחוקי מיסוי מקלים.
בשביל להשקיע טוב בנדל"ן לא מספיק רק להכיר את המספרים והנתונים היבשים המתפרסמים באתרי האינטרנט ובבתי ההשקעות השונים.
חשוב להכיר את המקום, לנשום אותו, להבין מה יש בו ומה חסר בו, איפה נמצאים החסרונות שבו והיכן גלומים ההיתרונות שלו.
כמו בתל אביב, בירת הנדל"ן היציבה של ישראל, אשר יודעת להשתמש בעבר ובהיסטוריה שלה כנכס נדל"ני ממש וכמכפיל כח באפיקי ההשקעה השונים שהיא מציעה למשקיעים השונים.
אנחנו ביורופה מאמינים שכך צריך לעשות נדל"ן.
בואו איתנו למסע היכרות רציני, איכותי ומעמיק אשר יציג בפניכם לא רק את שוק הנדל"ן בפורטוגל ואת צפי הפיתוח בשנים הקרובות אלא גם את האדריכלות הייחודית, את האורבניות שממשיכה להתפתח ולהתעצב גם היום ואת הסיפורים שבנו ועדין ממשיכים לבנות את הערים שלה.

אדריכלות בכל החושים

אדריכלות היא חלק בלתי נפרד מנדל"ן. כל אחד מהם לא יכול להתקיים ללא האחר וההשפעה ההדדית ביניהם ניכרת.

פורטוגל הינה דוגמא יוצאת מן הכלל לשילוב שבין ישן וחדש, עירוני וכפרי, צפוף ומרווח, נקי ופשוט אל מול עמוס ומקושט.

ההיסטוריה רבת השנים של פורטוגל ועברה האימפריליסטי המפואר נתן את אותותיו והשאיר את חותמו במרחב בתצורה של מבנים מרהיבים, הן מבני דת וממשל והן מבנים אזרחיים ובהם מגורים, מסחר ומלאכה אשר כיום הופכים בולטים יותר נוכח האדריכלות המודרנית אשר חיה לצידה, בסינרגיה מופלאה.

אנחנו ביורופה נשמח לחשוף אתכם לדינמיקה הקיימת בעולם האדריכלות בפורטוגל, זו של אז לצד זו של היום. לצורך כך צוות יורופה יעלה כאן אחת לחודש בניין אחד שנכון להכיר אותו ואף גם לבקר בו.

לפרטים נוספים, אנחנו ביורופה נשמח לדבר איתך.

בניין החודש:

37/6/70/180/2 המספרים של בית עיריית פורטו

בית עיריית פורטו ידוע גם בכינויו "מגדל השעון". הוא שוכן בשדרות אליאדוש המפורסמות והמרכזיות בעיר משמש תפאורה קבועה ( ויפה ) להרבה מאוד מהאירועים הציבוריים וההתכנסויות החברתיות המתרחשות בעיר מפעם לפעם.

תל אביבים רבים ימצאו קוי דמיון רב בין העיר הלבנה לבין פורטו; בחוסר הרישמיות, ובתחושת החופש שהיא מייצרת בתודעה לכל מי שמגיע אליה, בשילוב שבין נקי למלוכלך ובין ישן וחדש, באווירה של כאן ועכשיו. הדמיון הזה בין הערים לא פסח גם על משכני העירייה של כל אחת מהן.
שניהם נמצאים במרכז העיר תוך שהם דואגים לרחבה עירונית מרשימה למרגלותיהם.
שניהם מברכים את הבאים בשעריהם בבריכת מים שרק ממתינות שמישהו יקפוץ לתוכן בתחושת ניצחון. כל אלו הפכו את שניהם לתפאורה קבועה (ויפה) לחלקים מאוד חשובים בהיסטוריה של העיר.

37 שנים עברו מאז החלה בניית בית העירייה ועד אכלוסו בשנת 1957 אך מאז ועד היום הוא מהווה דוגמא לסגנון הבנייה המפואר והאופייני כל כך של העיר ושל המדינה כולה בולט במידה לא מבוטלת של צניעות, שוב, כמו המדינה והעם הפורטוגזי עצמו.
הבניין כולו הוא בן 6 קומות אך מתנשא לגובה של 70 מטר בשל מגדל השעון העומד במרכזו ומסמן כך בין היתר את מרכז שדרות אליאדוש המובילות אליו.

לאדריכלים תמיד יש כוונה נסתרת בהחלטות שלהם. כך גם לאדריכל הבניין, קוריארה דה סילואה שצעד לאורכה של השדרות, הגיע לקיצן אך הרגיש שלא התרחשה פינאלה ראויה לצעידה, ולכן בחר לסיימה בטיפוס של 180 מדרגות אל עבר נקודת תצפית ראויה על השדרה ועל כל העיר הנפלאה.

Address:
R. Clube dos Fenianos 5, 4000-407 Porto, Portugal

Architect:
Correia da Silva

Location:

בניין #1: בית המוזיקה של פורטו – (Casa da música)

כ-15 שנים עברו מאז נחנך בית המוזיקה והתרבות החדש של פורטו, רבות נכתב ונאמר עליו.

היו כאלו שהרימו גבה על צורתו על מיקומו התמוהה ועל הדקדנטיות שבהוויתו. כל אילו היו רק חלק קטן מהתגובות שהולידה יצירת המופת עשירת הבטון של הסטאר-כיטקט ההולנדי רם קולהאס (Rem Koolhaas) במסגרת פרויקט "בירות תרבות" של האיחוד האירופי.

בהחלטה אמיצה של חבר השופטים הוחלט פה אחד לאפשר לאדריכל לתכנן בניין, אבל לא רק! קולהאס הניח תיאוריה אדריכלית במרחב העירוני העתיק ועמוס ההיסטוריה ולנו נותר לראות מה זה עושה לעיר סביבו. שכונת בואה-ויסטה (Boavista) היא שכונת מגורים עם מבנה של רקמה עירונית אירופית קלאסית: בניין, כנסייה, רחוב צר מרוצף אבנים קטנות, כביסה תלויה בחזיתות הבנתים, גינת כיס, מדרכה משובשת – הכל עובד והכל מדבר באותה השפה, הכל מתוכנן באותו קנה מידה על אותו DNA.

לכן, מנסרה א-רגולרית בקנה מידה ששמור רק לכנסיות נראה לרגע, אבל רק לרגע, כחורג ואינו שייך.

מיד אחר כך מבינים שכל המרחב מסביב, על הצבעוניות שבו, הפרטים הקטנים שלא מפספסים אף גחמה, האור האירופאי שיודע איך לגעת ברחוב, הכל "מתקפל" ומתנקז אל תוך מנסרת הבטון הלבן.

Address:
Av. da Boavista 604-610, 4149-071 Porto, Portugal

Architect:
Rem Koolhaas

Location:

בניין #2: Vasco da Gama Bridge -ואסקו דה גאמה – גשר מעל ומעבר

לא סתם שמו של הגשר הארוך ביותר באירופה נקרא על שמו של מגלה הארצות הפורטוגזי ואסקו דה גאמה.

בשנת 1497 יצא דה-גאמה בשליחות של מנואל הראשון, מלך פורטוגל, אל מעבר לקצה האופק במטרה לגלות נתיב סחר ימי ישיר המקשר בין האימפריה הפורטוגלית המרשימה ליבשת אסיה הרחוקה והמסקרנת.

מאות שנים לפני המהפכה התעשייתית, והרבה לפני פיתוח כל היכולות ההנדסיות קוראות התיגר הקיימות היום, הדרך לחצות את הים היתה ארבע ספינות מפרס של דה גאמה אשר הפליגו מחוף לחוף, מגדה לגדה ואז למסע אל עבר חצי האי ההודי.

הפלא ההנדסי על שמו של דה גאמה, נחנך בשנת 1998 לאחר שלוש שנים של עבודות בנייה מאומצות. גשר זה נפרס לאורך של כ-17 ק"מ, כאשר חלקו בנוי כגשר עמודים וחלקו האחר כגשר מיתרים.

בשעות הבוקר המוקדמות, כאשר צינת הליל יוצרת ערפל סמיך ותנועת הרכבים מטפטפת טיפה טיפה לפני שהופכת לזרם עז, ניתן להרגיש לרגע אחד בלבד כמו דה גאמה – יוצאים מליסבון מפליגים דרך הים הגדול מבלי לראות את סופו, מבלי לדעת לאן תוביל אותנו הדרך אולי בהודו? ואולי לגדה הדרומית של נהר הטז'ו לתוך אזור אלקושטה.

Address:
PTE Vasco da Gama, Lisboa, Portugal

Architects:
Michel Virlogeux, Armando Rito, Charles Lavign

Location:

בניין #3: Altice Arena aka Meo -ארנה אלטיס. למרגלות הארנה שם ישבתי גם תהיתי

בעבר הרחוק, כשההמונים במועד מסויים נהרו אל עבר מרחב עירוני אחד, טיפסו כולם במדרגות רחבות המקיפות ומובילות אל רחבה בה מבנה גדול ומרשים אשר בתכנונו יודע לקבל את מבקריו הרבים, בתוכו הם ישבו שורות שורות כתף ליד כתף ועיני כולם מביטות לאותה נקודה, ביראה ובציפיה דרוכה אל עבר מרכז החלל היה זה ללא ספק זהו מרכז פולחן דתי. הארונה אלטיס בליסבון היא בדיוק כזאת!

המוני בני אדם מתפללים שקבוצת הכדוררסל האהובה שלהם המתחרה שם תעלה ליגה. המונים אחרים מחזיקים אצבעות בדריכות אין קץ, כדי שהאומנים המיצגים את המדינה שלהם יעניקו לה את התואר הנכסף של זכייה בתחרות השירה היבשתית. עשרות אלפי מעריצות ומעריצים קורעים חולצות בדמעות מול אליל הרוק האגדי המופיע לפניהם. הטקסיות המשותפת לכולם היא המחוללת של הקסם ה"דתי" המתרחש שם.

הדבר החשוב ביותר בתכנון ארנה הוא איך להכיל כמות כל כך גדולה של מבקרים המגיעים ברגע אחד ועוזבים כולם יחד ברגע שה"תפילה" מסתיימת ולכן נשאלת השאלה – מה השיקול בתכנון צורתה של הארנה? האם יש חשיבות לצורתה? יותר מאשר חשיבות זאת הזדמנות – הזדמנות שאדריכל המבנה Regino Cruz השכיל לנצל עד תום.

Address:
Rossio dos Olivais, 1990-231 Lisboa, Portugal

Architect:
Regino Cruz

Location:

בניין #4: MAAT Museum -מוזאון מאאט. אם כל האומנויות.

דמיינו לכם שחברת החשמל לישראל תיזום פרויקט שאפתני יחד עם האקדמיה ללימודי אומנות ותקים מוזיאון המיועד כולו להציג את הקשר, הסימביוטי, ההכרחי והלירי שבין אדריכלות אומנות וטכנולוגיה.

נשמע הזוי? אולי. נשמע לא מחובר למציאות הלבנטינית כאן בישראל? לחלוטין! אבל זה בדיוק מה שקרה בליסבון לפני כ-5 שנים.

חברת החשמל הפורטוגזית, EDP, שילבה כוחות והוסיפה מכפיל כח לקמפוס לאומנות שנבנה בלב אחד הרובעים ההיסטורים והמרתקים בליסבון, רובע בלם, על גדת הנהר מול גשר ה-25 באפריל.

כל קמפוס לאומנות ראוי שיהיה ברשותו את היכולת להציג את תוצריו ואת מחשבתו של האומן, אך יותר משהאומן צריך את המוזיאון המוזיאון צריך את האומן כדי לנסח את מה שהוא רוצה לספר לצופה. MAAT רוצה להעביר את הצופה בין ההקשרים הרבים שיש בשילוש הקדוש: אומנות עכשיות, טכנולוגיה מתפתחת ואדריכלות ברת קיימא.

מבנה המוזיאון מורכב משני מבנים שונים המחוברים יחדיו לכדי חוויה אדריכלית מחד, ופלטפורמה מגשרת להכלת המדיות הנוספת, מאידך.

המבנה הראשון הוא חורבותיו של מבנה תחנת הכוח הראשית הישן של ליסבון שעבר עבודת שימור מוקפדת למדיי ואילו המבנה השני נוצר ממציאות אחרת לגמרי – מבנה מודרני המדבר בשפה זרה לחלוטין, אך יודע לתקשר באופן מושלם עם המבנה מראשית המאה ה-20 ואף להוציא ממנו יכולות שהוא אפילו לא ידע שקיימות בו.

אומרים שאלוהים נמצא בפרטים הקטנים? אם המשפט הזה הוא אכן נכון אזי אלוהים שוכן בקמפוס על גדת הנהר ברובע BELEM .

Address:
Av. Brasilia, 1300-598 Lisboa, Portugal

Architect:
Amanda Levete

Location: